کاربرد سنگ در معماری

کاربرد سنگ در معماری

کاربرد سنگ در معماری

تعریف سنگ:

سنگ یعنی یک جسم طبیعی که تشکیل شده از یک یا چند کانی می باشد.

حال باید تعریفی از کانی داشته باشیم تا معنی جمله اول را درک کنیم.

به طور خلاصه کانی یعنی مواد طبیعی و آلی معدنی  که ترکیب شیمیای آن متغییر است و خواص فیزیکی معنی دارد.

به طور کلی سنگ به سه دسته : سنگ آذرین ، سنگ رسوبی و سنگ دگرگونی تقسیم میشود. که هریک ازسنگ ها مانند سنگ ورقه ای مالون ، سنگ ورقه ای قرمز ،

سنگ ورقه ای میگون زیر دسته از این سه نوع سنگ هستند.

شکل سنگ ها:

سنگ های بکار رفته در ساختمان سازی انواع گوناگونی دارند که بر اساس شکل ظاهری آنها ، نام گذاری میشوند. این سنگ ها خود به چهار دسته تقسیم بندی میشوند.

1.قلوه سنگ

2.سنگ برش خورده

3.سنگفرش

4.خرده سنگ

این چهار دسته خود تعاریف به خصوصی دارند که هریک نیز دارای زیر مجموعه ای از سنگ ها می باشند.در مقالات قبلی به تعریف این سنگ ها نیز پرداخته ایم.

برای بدست آوردن اطلاعات به مقالات قبلی سایت مراجعه کنید.

تولید سنگ:

عمل بیرون آوردن سنگ از دل کوه و طبیعت را استخراج میگویند. استخراج به روش های مختلفی انجام میگیرد که بیشتر به نوع سنگ بستگی دارد.

در قدیم استخراج سنگ کار مشکلی بود و حمل و جا به جایی نیز سخت بود بنابراین فقط افراد مهم و پولدار شهر ها یا روستاییان نزدیک کوه میتوانستند خانه های خود را از سنگ بسازند. در قدیم سنگ را به عنوان یکی از مصالح با استحکام و مقاوم می شناختند و کاربرد آن برای ساختمان سازی فقط به این دلایل بود. کاربرد سنگ به قدری کم بود که هر کس از سنگ در ساخت خانه استفاده میکرد نشان از عظمت و شکوه افراد داشت.

با گسترش صنعت و تولید دستگاه های برش ، استخراج سنگ آسان شد و با استفاده از روش های جدید تولید سنگ زیاد شد و به همین دلیل قیمت سنگ پایین آمد و تقریبا همه میتوانستند از سنگ در ساختمان سازی استفاده کنند.

در چند سال اخیر که واردات به کشور ممنوع بود ایران هر نوع سنگی که استخراج میکرد را با هر کیفیتی که داشت به صورت استفاده از ملات در ساختمان سازی استفاده میشد. ولی چند سال بعد سنگ هایی با تکنولوژی جدید از کشور هایی مانند هند و برزیل و… وارد بازار ایران شد و این باعث شد معماران برای ساخت ساز ایده های بهتری ارائه کنندو کار با سنگ راحتتر شود به دلیل اینکه سنگ های وارداتی وزن کمی داشتند

و همچنین نیاز به ملات برای نصب نداشتند . با این حال ایران به عنوان هفتمین کشور تولید کننده سنگ های تزئینی در جهان می باشد.

کاربرد سنگ در معماری

کاربرد سنگ در معماری

طراحی سنگ و معماران:

معماران با شناخت سنگ های جدید و روش نصب جدید دیگر به سنگ های قدیم که سرعت و کیفیت کار را پایین می آورد در ساختمان سازی استفاده نمیکنند. به خصوص این نوع سنگ لاشه ای که برای نمای ساختمان های بلند و یا در کف بنا  کاربرد دارند.

در واقع اگر صنف تولید کنندگان سنگ با معماران و مالک و کارفرما هماهنگ باشد و تقاضای یکدیگر را رفع کنند مشکل تمام اصناف حل میشود. هم معمار میتواند طراحی زیبا تری انجام دهد هم کارفرما ساختمان با مقاومت بالا  زیبا تحویل مالک میدهد. همچنین سنگ های تولید کننده سنگ به فروش میرسد و از تولیدات داخلی حمایت میشود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *