سنگ ورقه ای

سنگ ساختمانی چیست ؟

سنگ ساختمانی چیست  ؟

سنگ از مصالح اصلی و قدیمی برای ساختن سازه های متفاوت است که البته باید گفت در قدیم نقش اصلی را داشته ولی امروزه به خاطر استخراج و حمل و نقل مشکل آن ، به جای سنگ از مصالحی مانند آجر و فلز استفاده می کنند.

حتی امروزه در بعضی از سازه ها که میخواهند استقامت بالایی داشته باشد هنوز هم از سنگ استفاده می کنند مانند پل ها ،بهمن گیر ها ، تونل ها و … .

به طور کلی سنگ ساختمانی به سنگی گفته میشود که در ابعاد و اندازه های متفاوت بریده میشود و در ساختن ساختمان به کار میرود که این ابعاد از چند سانیمتر وجود دارد تا چند متر.

بررسی سنگ های ساختمانی:

همه انواع سنگ ها چه ساختمانی و چه غیره از سه نوع سنگ آذرین ، رسوبی و دگرگون تهیه و تولید می شوند.

برای بررسی سنگ باید خواص عمومی آن را در نظر بگیریم مانند مقاومت بالای سنگ ، نفوذ پذیری ، انتشار امواج ، تحمل فشار و غیره .

برای بررسی بیشتر سنگ این نکته قابل توجه است که سنگ ها دارای سطحی هستند که قابلیت چسبندگی و اتصال به لایه های دیگر کمتر از بقیه لایه هاست .

برای انتخاب سنگ ساختمانی به این مورد توجه کنید که سنگی انتخاب شود که بدون شیار و ترک باشد.

به طور کلی سنگ های طبیعی که دارای رنگ زیبا و بدون ترک هستند و دارای مقاومت بالایی هستند را میتوان در ساختمان و یا وسایل و ظروف سنگی استفاده کرد.

این نوع سنگ ها به نام های لاشه سنگ ، سنگ قواره ، سنگ پلاک ، سنگ درپوش و… هستند.

تهیه سنگ از معدن :

قطعات بزرگی از سنگ که از معدن به دست می آید را سنگ قله می نامند .

این تکه سنگ ها را به وسیله ی دیلم ،انفجار و یا برش از معدن جدا کرده و با روشهای مختلف به سنگ های قابل استفاده تبدیل می کنند.

این سنگ های برش خرده از معدن تا حد امکان باید بزرگ و قابل حمل باشند و همچنین نباید زیر تیغ برش خرد شوند.

روش برش سنگ ها متفاوت است مثلا برای سنگ های خشن و سنگ مالون از تیشه و چکش برای برش استفاده می کنند و برای سنگ های تزئینی از برش های لطیف تری استفاده می کنند و همچنین حین برش آن را شستشو میدهند تا بتوانند سنگ را جلا دهند.

انواع سنگ های کاربردی در ساختمان:

سنگ ساختمانی چیست

سنگ ساختمانی چیست

1. سنگ لاشه ای :

همانطور که از اسم سنگ پیداست ، سنگ لاشه همان سنگی است که از معدن جدا می کنند و بدون هیچ برشی در ساختمان کاربرد دارد ولی بیشتر در زیر سازی و پر کردن مابین سنگ ها استفاده میشود.

2.سنگ قواره :

این سنگ هم همان سنگ لاشه ای است با این تفاوت ظاهر آن را با کمی تیشه کاری زیبا میکند ولی باز هم ظاهری خشن دارد که در دیوار باربر و جدول سازی و کف سازی استفاده میشود.

نکته: یکی از کاربرد های مهم این دو نوع سنگ ، استفاده در پل ها و تونل ها برای قوس دادن آن است.

3.سنگ مالون:

سنگ مالون که به سنگ بادبر معروف است با تیشه کاری ظاهری صاف و زیبا به خود میگیرد و شکلی منظم دارد .

کاربرد این سنگ در تونل سازی ، پله ، پل سازی ، دیوار باربر و غیر باربر  استفاده میشود.

4.سنگ پلاک:

سنگ پلاک یک نوع سنگ تزئینی است ، که برای تهیه ی آن سنگ قله را در کارگاه های سنگبری در اندازه های متفاوت برش داده و آن را تا حد آینه شدن جلا و ساب میدهند.

سنگ های تزئینی قیمت های متفاوتی دارند که ارزانترین آن از سنگ قله تراورتن به دست می آید و سنگ تزئینی گران قیمت از سنگ قله گرانیت و مرر تولید میشود .

این سنگ ها را برای تهیه ظروف تزئینی مانند شمعدان و گلدان استفاده می کنند و همچنین برای زیبا سازی کف و دیوار ساختمان ، دیوار پله و زیر پنجره کاربرد دارد.

5. سنگ لاشه ورقه ای :

سنگ لاشه ورقه ای نوعی سنگ با کاربرد های فراوان می باشد که دارای ضخامتی در حدود 5 سانتی متر است و اشکال و اندازه های مختلف و اغلب نامنظمی دارد.

این نوع سنگ به همان صورتی که استخراج می شود و با کمترین تغییرات مورد استفاده قرار می گیرد.

در کارگاه های سنگبری ارزانترین و بهترین سنگ ،سنگ لاشه ورقه ای ست که بیشترین سود از فروش سنگ لاشه ورقه ای و لاشه بدست می آید.

سنگ ساختمانی چیست

سنگ ساختمانی چیست

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *