تاثیر عناصر طبیعی در ساختمان

تاثیر عناصر طبیعی در ساختمان

 استفاده از عناصر طبیعی و مصالح طبیعی در ادراک و خلاقیت انسان بسیار تاثیر گذار است  چرا که انسان از ابتدا در دل طبیعت زندگی می کرده و با طبیعت انس داشته و توانسته است با کمک عناصر که در طبیعت وجود دارد و الهام گرفتن از آن دست به خلاقیت بزند و باعث رشد خود شود و خود را از حالت یکنواختی و رکود به سمت پیشرفت و تحول سوق دهد  .

امروزه انسان با زندگی شهرنشینی که برای خود انتخاب کرده است و نوع ساختمان هایی که در آن زندگی می کند و به آپارتمان نشینی روی آورده است سبب شده است به مرور از طبیعت فاصله بگیرد  و در دغدغه های زندگی شهرنشینی غرق شود حال این معمار است که می تواند با پیاده کردن اصول و طراح هایی که دارد عناصر طبیعی را در ساختمان سازی به کار ببرد و باعث پیوند عناصر طبیعی و ساختمان سازی شود که توانسته است در این زمینه هم به موفقیت های زیادی دست پیدا کند .

عناصر موجود در طبیعت

استفاده از عناصری که در طبیعت وجود دارد مانند آب ، گیاهان ، خاک و سنگ در معماری و بنا می تواند به فضا معنا ببخشد و فضا را از حالت یکنواختی و خشک در آورد .

یکی از فاکتور هایی که معمار می تواند در طراحی خود در نظر بگیرد استفاده از نور طبیعی است و تفاوتی که بین نور طبیعی و مصنوعی وجود دارد در منشاء آن و تغییر و تحرکی است که منبع نور دارد که ممکن است این نور به شیوه های مختلفی بتابد مانند  خطی ، حجمی ، از بالا به پایین و … که تابش نور باعث ایجاد انرژی در آدمی می شود که متاسفانه ما به دلیل آپارتمان نشینی از نور طبیعی محروم شده ایم که می توان با استفاده از نورگیر ها و دیگر تمهیدات به نور طبیعی در ساختمان ها دست پیدا کرد .

یکی از عناصر طبیعی که این روزها کاربرد زیادی دارد استفاده از سنگ است با توجه به اینکه سنگ ها دارای انواع و اقسام مدل های متنوع هستند و در رنگ بندی های مختلفی وجود دارد میتوان از آن ها در قسمت های مختلف ساختمان استفاده کرد .

سنگ های ساختمانی

مثلا استفاده از سنگ لاشه ایی که بیشتر برای کف کاربرد دارد و می توان از این سنگ برای کف ویلا و قسمتی از خانه  استفاده کرد.

تاثیر عناصر طبیعی در ساختمان

تاثیر عناصر طبیعی در ساختمان

هم چنین از سنگ ورقه ای میگون برای زیبا سازی فضای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده  میشود و به بنای ساختمان جلوه ایی خاص می بخشد . استفاده از سنگ ها در نمای داخلی وبیرونی ساختمان بسیار رواج پیدا کرده است و ادغام این عنصر طبیعی با مصالح ساختمانی زیبایی خاصی را به وجود آورده است و بر حالات انسان بسیار تاثیر گذار است .

از دیگر عناصر طبیعی که بر زیبایی فضا اضافه می کند و در حالات انسان تاثیرات خوبی بر جای می گذارد استفاده از گیاهان است . گیاهان به مرور زمان رشد می کنند و تغییر کرده که این تغییر را مغز انسان به خوبی ادراک می کند . بنابراین نگهداری از گیاهان تاثیر فوق العاده ایی بر روی روحیات انسان دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *